***********************


***********************


السلام عليكم ازيكم حبايبي عاملين ايه انهاردة هنعمل مع بعض تتبيلة للدجاج رهيبة بجد

وهتعجبك جدا ومختلفة عن التتبيلات التقليدية يلا بينا نشوف مقاديرنا وهنعملها ازاي؟


المقادير تكفي لكيلو ونصف دجاج
كوب زبادي
٢ ملعقة كبيرة معجون طماطم
٣ ملعقة كبيرة زيت زيتون (أو أي زيت نباتي)
عصير ليمونة
فص ثوم توابل:
نصف ملعقة صغير فلفل أسود
ملعقة صغيرة من (كمون — بابريكا — سماق — زعتر) 

ملح حسب الذوق 


طريقة التحضير

صدور دجاج مقطعه مكعبات 

في بولة غويطة نضع كوب ذبادي هنزود علي الذبادي2 ملاعق من معجون صلصة الطماطم 

نضيف 3 ملاعق زيت زيتون او عادي وهزود كمان فص ثوم ونصف عصير ليمونة

نضيف التواب ملح فلفل اسود كمون سماق اختياري

اخر حاجة نصف ملعقة صغيرة من الزعتر

اقلب كل المقادير مع بعض ونزود نصف كوب ماء

نضيف قطع الدجاج ونقلبها جيدا ياريت تسيبيها من البليل يكون افضل

نضعها في اسياخ خشبية او عادية وممكن اضافة معها قطع من الخضار (بصل او طماطم وفلفل

نقوم برسها في صنية ونضعها في الرف الاوسط في الفرن علي درجة حرارة 180 متوسطة لمدة نصف ساعه

ممكن كمان في اخر دقيقتين نقوم بفتح الشوايه مع دهنها بالزيت

تقدم مع الارز الاصفر

ممكن تسويتها عالجريل او الطاسة

خلصت الوصفة واتمني تجربوها

>

***********************

Post a Comment

أحدث أقدم