***********************


***********************




السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم يا حبايبي عاملين ايه أنهاردة هنعمل مع بعض شوربة السي فوود ولو جربتييها بجد بطريقتي هتحبيها جداااااا
يلا نشوف مقاديرنا ونعملها مع بعض إزاي

المقادير

ربع كيلو جمبري صغير

ربع كيلو كليماري مقطعة شرائح طولية

ربع كيلو سمك فيليه

8حبات جمبري قشر 

بصلة متوسطة مقطعه

نصف كوب مرقس وريحان مقطعين صغير

فصين ثوم مهروسين

ليمون

زيت

*التوابل*

ملح
كمون
جوزة الطيب
ماجي بودر

*طريقه التحضير*
1/في حلة عالنار نضع فيها نصف كوب زيت 

2/ننزل بالبصلة ونشوحها إلي أن تدبل 

3/ننزل بالجمبري القشر ونقلبه مع البصل إلي أن يتغير لونه ويصبح برتقالي

4/ثم ننزل بالجمبري الصغير مع الكليماري بعد ماقمنا بسلقهم عشر دقائق  في الماء

5/يقلب جيدا ثم ننزل بالسكك الفيليه  ونقلب إلي أن يتشوح كل السي فود

6/ننزل بالكرفس مع الريحان ونقلب جيدا

7/ننزل بلتر من الماء 

8/نضع التوابل  ونقلب جيدا 

9/تترك لتمام السوي وهي عشر دقائق حتي تبدأ الشوربة بالغليان 

10/نقوم بتصفيتها من اي كرفس اوريحان اوبصل

*طريقه عمل الكريمة

في حلة عالنار نضع فيها معلقتين كبار ذبدة وننزل باربع ملاعق كبيرة دقيق ونقلب جيدا إلي أن يتحمر ثم ننزل بكوب لبن كبير ويقلب نضيف ملح وفلفل اسود وسنة جوزة الطيب ونقلب حتي الحصول علي قوام مثل الكريمة

11/نضيف الشوربة الي الكريمة والسي فود ونقلب جيدا 


**ثم تقدم ساخنة مع الليمون ***

***اتمني تجربوها***




>

***********************

Post a Comment

أحدث أقدم