***********************
***********************
بعض وصفه سهله جدا وبسيطه وهي شاورما الدجاج
بطريقه المحلات يلا بقى نشوف مقاديرنا ونعملها مع بعض ازاي اول حاجه
المقادير
*نصف كيلو صدور دجاج
*بصلة كبيرة
*٢ فلفل رومي
* ٢ طماطم مقطعه
* قطعة من ليه الخروف
*نصف كوب خل
*نصف كوب زيت
* كوب زبادي
* نصف كوب طحينه
*مقادير التوابل
معلقة ملح صغيرة
معلقةفلفل اسود صغيرة
نصف ملعقه صغيره جنزبيل
نصف ملعقه صغيره سبع بهارات
ربع ملعقه صغيره قرفة
طريقه التحضير
1/نقوم بتقطيع صدور الدجاج الى شرائح
2/نقوم بتقطيع الطماطم والبصل والفلفل الرومي نفس تقطيع الدجاج
3/في بوله غويطه نضع نصف كوب الخل مع الزيت مع الزبادي ومع الطحينه ويقلب جيدا
4/هنضيف التوابل وتقلب جيدا
5/ ننزل بصدور الدجاج يقلب الخليط جيدا ويوضع في الثلاجه لمده ساعتين
6/نضع طاسه على النار ونضع بها اللية
7/نضيف الشاورما ونشوحها جيدا حتي تمام السوي
8/نضيف الخضار المقطع بنفس حجم صدور الدجاج وهي جوانح
9/يقلب لمدة خمس دقائق ثم يرفع من على النار
يقدم مع الخبز او الارز
******************************************
*كدة انا انتهيت من وصفاتي يارب تكون عجبتكم
الطريقه واتمني تجربوها تعجبكم اوووووووي
*ملحوظة
***ممكن تطبيق هذه الطريقة مع شاورما اللحم ****
***********************

موفقة دارين
ردحذف👍👍👍
رائع 👌🏻
ردحذفرائع 👌🏻
ردحذفهايل
ردحذفإرسال تعليق