***********************


***********************


شاورما الدجاج


السلام عليكم ازيكم عاملين ايه النهارده هنعمل مع 

بعض وصفه سهله جدا وبسيطه وهي شاورما الدجاج 

بطريقه المحلات يلا بقى نشوف مقاديرنا ونعملها مع بعض ازاي اول حاجه

 المقادير


*نصف كيلو صدور دجاج

*بصلة كبيرة 

*٢ فلفل رومي

* ٢ طماطم مقطعه
 
* قطعة من ليه الخروف

*نصف كوب خل 

*نصف كوب زيت

* كوب زبادي

* نصف كوب طحينه

*مقادير التوابل 

معلقة ملح صغيرة
 
معلقةفلفل اسود  صغيرة
 
نصف ملعقه صغيره جنزبيل 
 
نصف ملعقه صغيره سبع بهارات
 
ربع ملعقه صغيره قرفة

طريقه التحضير


1/نقوم بتقطيع صدور الدجاج الى شرائح

 2/نقوم بتقطيع الطماطم والبصل والفلفل الرومي نفس تقطيع الدجاج 

3/في بوله غويطه نضع نصف كوب الخل مع الزيت مع الزبادي ومع الطحينه ويقلب جيدا

4/هنضيف التوابل وتقلب جيدا

5/ ننزل بصدور الدجاج يقلب الخليط جيدا ويوضع في الثلاجه لمده ساعتين

6/نضع طاسه على النار ونضع بها اللية 

7/نضيف الشاورما ونشوحها جيدا حتي تمام السوي 

8/نضيف الخضار المقطع بنفس حجم صدور الدجاج وهي جوانح

9/يقلب لمدة خمس دقائق ثم يرفع من على النار
يقدم مع الخبز او الارز 
******************************************
*كدة انا انتهيت من وصفاتي يارب تكون عجبتكم 

الطريقه واتمني تجربوها تعجبكم اوووووووي 

*ملحوظة


***ممكن تطبيق هذه الطريقة مع شاورما اللحم ****

>

***********************

4 تعليقات

إرسال تعليق

أحدث أقدم