***********************


***********************

 السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم عاملين ايه انهارده بقي معانا وصفة تحفه بجد وهتعجبك جدا هنعملها في البيت وهتبقي احلي من اللي بنشتريها يلا نشوف مقاديرنا


المقادير 

٣كوب دقيق

كوب ذبدة

ربع كوب زيت

كوب الاربع سكر بودره

٢بيضة

٢ملعقة كبيرة لبن بودر

معلقة صغيرة بيكنج بودر

فانيليا 

ذرة ملح

طريقة التحضير 

في بولة غويطة نضيف الذبدة مع السكر ونضرب جيدا بالمضرب الكهرباء حتي يندمجو مع بعض

نضيف الزيت والبيض وتكمل ضرب

ثم نضيف الفانيليا واللبن البودرة والبيكينج بودر

نقلب الخليط جيدا

نضيف علي الدقيق ذرة ملح

ثم ننزل تدريجي عالخليط يلم العجين بمعلقة ونبدا بالتشكيل وتفرغ من النص ويحشي بالنوتيلا

يقفل جيدا يرص في صنيه مدهونة بالزيت أو بها ورق ذبدة يخبز في درجة حرارة ١٨٠لمدة تلت ساعه واخر خمس دقائق نشغل الشواية


>

***********************

Post a Comment

أحدث أقدم