***********************
***********************
السلام عليكم ازيكم عاملين انهاردة هنعمل نوع من الحلويات الفرنسية وطعمها لذيذة جدا
يلا بقي نعملو مع بعض ونشوف المقادير ايه

*المقادير
*كوب دقيق او 125 جرام دقيق
115 جرام ذبدة او كوب ذبدة
3بيضات
رشة ملح
فانيليا
كوب ماء
طريقة التحضير
حلة عالنار هنحط فيها كوباية الماء مع الذبدة ورشة الملح ونقلب جيدا
نرفعها من عالنار خالص وننزل بالدقيق تدريجيا مع التقليب
نلم الدقيق جيدا الي ان يصبح مثل العجين نرجعه تاني دقيقتين عالنار
نطفئ النار وننزل بالبيض تدريجيا مع الفانيليا ويقلب جيدا مع العجين
يوضع في كيس حلواني ويرص في صاج علي شكل اصابع طويلة
يدخل فرن درجة حرارة متوسطة لمدة نصف ساعه يفتح الشواية اخر دقيقتين
للحشو يفتح مثل الساندوتش ويحشي بالباستري كريم او الكريم شانتيه او المهلبية ويغطي بالشيكولاتة من الخارج
يزين بالفستق او السوداني المطحون
***********************
إرسال تعليق