***********************


***********************

السلام عليكم ازيكم عاملين انهاردة هنعمل نوع من الحلويات الفرنسية وطعمها لذيذة جدا 

يلا بقي نعملو مع بعض ونشوف المقادير ايه

 


*المقادير   

*كوب دقيق او  125 جرام دقيق

115 جرام ذبدة  او كوب ذبدة

3بيضات

رشة ملح

فانيليا

كوب ماء

طريقة التحضير

 

حلة عالنار هنحط فيها كوباية الماء مع الذبدة ورشة الملح ونقلب جيدا

 

نرفعها من عالنار خالص وننزل بالدقيق تدريجيا مع التقليب

 

نلم الدقيق جيدا الي ان يصبح مثل العجين نرجعه تاني دقيقتين عالنار

 

نطفئ النار وننزل بالبيض تدريجيا مع الفانيليا ويقلب جيدا مع العجين

 

يوضع في كيس حلواني ويرص في صاج علي شكل اصابع طويلة

 

يدخل فرن درجة حرارة متوسطة لمدة نصف ساعه يفتح الشواية اخر دقيقتين

 

للحشو يفتح مثل الساندوتش ويحشي بالباستري كريم او الكريم شانتيه او المهلبية  ويغطي بالشيكولاتة من الخارج

 

يزين بالفستق او السوداني المطحون



>

***********************

Post a Comment

أحدث أقدم