***********************
***********************

السلام عليكم ازيكم عاملين ايه انهاردة هنعمل وصفةتحفة وكلنا بنحبها وبنبقي نفسنا تطلع زي المحلات
هنعمل مع بعض الارز باللبن الكريمي يلا نشوف طريقته وهنعملو ازاي؟
*المقادير
ارز_باللبن_والمكسرات
*لتر لبن
*علبة كريمة
*كوب ارز
*كوب وربع سكر
*٣ ملاعق نشا كبيرة
*2 ورقة فانيليا
*طريقة_التحضير
من الماء في نفس الحلة هننزل بلتر لبن ونضيف السكر مع التقليب المستمر علي نار عالية
اخر خطوة هندوب النشا في نصف كوب لبن او ماء
نخلطهم مع الارز مع التقليب حتي الحصول علي القوام الكريمي نضيف الفانيليا
في اطباق ويزين بالمكسرات يترك ليبرد ثم يوضع في الثلاجة يقدم باردا
***********************
تسلم ايديك
ردحذفإرسال تعليق