***********************


***********************



السلام عليكم ازيكم حبايبي عاملين ايه 
حبيت اشارك كم انهاردة وصفة حلوة اوي وسهلة الفراخ المشويه في الفرن بتتبيلة تحفة يلا نبدا ونشوف مقاديرنا

*المقادير
فرخة بيضاء وزنها كيلو ونصف

بصلة كبيرة مبشورة

طماطم كبيره مبشورة

تلات فصوص ثوم مفروم

نصف كوب زيت

نصف كوب خل

نصف كوب صويا صوص

معلقة كبيرة مستردة

*التوابل

ملح
فلفل اسود
قرفة
جنزبيل
ماجي بودر
بهارات فراخ


*طريقه التحضير

1/في بولة غويطة نضع البصل والثوم والطماطم المبشورين


2/ثم نضيف عليهم باقي المقادير ونقلب جيدا


3/نحضر الفرخةونقوم بفتحها من الظهر عن طريق مقص ونقص السلسلة العظمية بالرقبة ونقوم بنغزها بالسكينة من الصدر والوراك ونقوم بتتبيلها جيدا


4/نضعها في الثلاجة ساعتين قبل الشوي


5/نضعها في صينية الفرن ونضيف كوب ماء وتغطي جيدا بغطاء أو ورق فويل


6/تدخل الفرن لمدة ساعة علي درجة حرارة 200


7/اخر خمس دقائق نفتح الشوايه حتي الحصول على لون 

**ملحوظة**

*التتبيلة دي تنفع اسوي الفحم

*لازم تترك في الثلاجة 24ساعه قبل الشوي للأفضل

*حاولي ماتكبريش في حجم الفرخة عشان تستوي كويس

* يارب يكون الوصفة عجبتكم واتمني تجربتها بحبكم اووي ونورتيني  اتمني تنوروني في اليوتيوب 

                 *  مطبخ دارين  *
>

***********************

2 تعليقات

إرسال تعليق

أحدث أقدم