***********************
***********************
السلام عليكم ازيكم حبايبي عاملين ايه
حبيت اشارك كم انهاردة وصفة حلوة اوي وسهلة الفراخ المشويه في الفرن بتتبيلة تحفة يلا نبدا ونشوف مقاديرنا
*المقادير
فرخة بيضاء وزنها كيلو ونصف
بصلة كبيرة مبشورة
طماطم كبيره مبشورة
تلات فصوص ثوم مفروم
نصف كوب زيت
نصف كوب خل
نصف كوب صويا صوص
معلقة كبيرة مستردة
*التوابل
ملح
فلفل اسود
قرفة
جنزبيل
ماجي بودر
بهارات فراخ
*طريقه التحضير
1/في بولة غويطة نضع البصل والثوم والطماطم المبشورين
2/ثم نضيف عليهم باقي المقادير ونقلب جيدا
3/نحضر الفرخةونقوم بفتحها من الظهر عن طريق مقص ونقص السلسلة العظمية بالرقبة ونقوم بنغزها بالسكينة من الصدر والوراك ونقوم بتتبيلها جيدا
4/نضعها في الثلاجة ساعتين قبل الشوي
5/نضعها في صينية الفرن ونضيف كوب ماء وتغطي جيدا بغطاء أو ورق فويل
6/تدخل الفرن لمدة ساعة علي درجة حرارة 200
7/اخر خمس دقائق نفتح الشوايه حتي الحصول على لون
**ملحوظة**
*التتبيلة دي تنفع اسوي الفحم
*لازم تترك في الثلاجة 24ساعه قبل الشوي للأفضل
*حاولي ماتكبريش في حجم الفرخة عشان تستوي كويس
* يارب يكون الوصفة عجبتكم واتمني تجربتها بحبكم اووي ونورتيني اتمني تنوروني في اليوتيوب
* مطبخ دارين *
***********************

جوعتني
ردحذفجميلة تسلم ايدك
ردحذفإرسال تعليق