السلام عليكم ازيكم عاملين ايه انهاردة وصفتنا حاجة سهلة وجميلة وناس كتير بتحبها
وهي الكشري يلا بقي نشوف الطريقة والمقادير
المقادير/
*2كوب ارز مصري
*كوب عدس بجبة
*نص كوب شعرية
*بصلة صغيرة
*نصف كيس مكرونة مرمرية +اسباجتي
*مقادير الصلصة/
2كوب عصير طماطم+معلقة كبيرة صلصة
* ملح+كموون+فلفل اسود+سكر
بصل مقطع شرايح رقيقة
دقيق
*طريقة التحضير/
*في حلة عالنار هنحط فيها حبة زيت وننزل ببصلة صغيرة مقطعه الي ان تصبح ذهبيا
* نضيف الشعرية تقلب جيدا مع البصة الي ان تحمر
*نضيف الارزالمغسول ويقلب جيدا مع الشعرية والبصل يغطي بكوبين ماء ومعلقة ملح +نص
*معلقة كمون ناعم
*في حلة تانية هنملاها ماء ثم نضيف العدس مع معلقة كمون ويسلق لمدة تلت ساعه فقط ونضيفلو الملح ثم يصفي ويفرد حتي ينشف
*في حلة تانية نملاها بالماء واول ماتغلي نضع بها ملعقة كبيرة ملح ومعلقة كبيرة زيت
*ننزل بالمكرونة ونقلبها ونتركها حتي السوي
*في حلة تانية نضع فيها زيت ثم ننزل ببصلة صغيرة مقطعه وتحمر ثم ننزل بعصير الطماطم مع الصلصة
وتترك لتتسبك ثم تضاف التوابل وهي
*م ص ملح
*م ص فلفل اسود
*م ص كمون
*م ص سكر
*بعد ان تتسبك نقوم بعمل الطشة وهي معلقتين زيت عليهم فصين ثوم كبار مفرومين ومعاهم معلقة صغيرة كسبرة ناعمةنحمرهم مع بعض ونطشهم عالصلصة
*نعمل بقي الورد او التقلية
*بعد مانقطع البصل رقيق اونبشره زي الشيبسي بالمبشرة نرش عليه رشة ملح ودقيق ثم ينفض من اي دقيق ذيادة ونقوم بتحميره في زيت ساخن الي ان يصبح ذهبا ومقرمش يرفع علي مصفاه ستانلس وليس مناديل
*عمل الدقة /
في طبق نضع فيه فص ثوم مفروم مع معلقة كسبرة مع معبقة كمون مع فلفل اخضر حامي مقطع
ثم نضيف نصف كوب خل مع معلقة من صلصة الكشري
*نقدم الكشري في طبق التقديم
*نضع الارز ثم العدس ثم المكرونة ثم الصلصة ثم الدقة
يقدم مع عيش الشامي المحمر اوالبيض المسلوق
**خلصت الوصفة يارب تكون عجبتكم وسهلة عليكم اتمني تجربوها**
يسعدني متابعتهكم

إرسال تعليق